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Literatur

Hier haben Sie die Möglichkeit, einige Whitepapers aus dem Umfeld des Qualitäts-, Test- sowie Prozessmanagements herunterzuladen. Diese sind kostenlos, dürfen jedoch nur mit vorheriger Zustimmung des Autors ausserhalb des Privatbereiches genutzt werden.

Test Process Improvement

Das TPI®-Modell bietet die Möglichkeit, die Testprozessqualität nachvollziehbar zu ermitteln. Die Nutzung dieser Matrix führt zu einer transparenteren Darstellung, mögliche Optimierungsschritte können zielführend erkannt und umgesetzt werden. Der Charakter dieses bewährten Analysemodells erlaubt es, auch komplexe Maßnahmen detailliert und erfolgreich umzusetzen.

Rational Unified Process

Der Rational Unified Process (RUP®) ist ein kommerzielles Produkt der Firma Rational Software und beinhaltet sowohl ein Metamodell zur Softwareentwicklung als auch die dazugehörigen Softwareentwicklungs-programme und verwendet Unified Modeling Language (UML) als Notationssprache.

Six Sigma

Six Sigma ist ein statistisches Qualitätsziel und zugleich eine Methode des Qualitätsmanagements. Ihr Kernelement ist die Beschreibung, Messung, Analyse, Verbesserung und Überwachung von Geschäftsvorgängen mit statistischen Mitteln. Die Ziele orientieren sich an finanzwirtschaftlich wichtigen Kenngrößen des Unternehmens und an Kundenbedürfnissen.

Capability Maturity Model

Das CMM® Modell bzw. deren Nachfolger CMMI® ist ein Reifegradmodell zur Beurteilung der Qualität eines Softwareprozesses (Softwareentwicklung, Wartung, Konfiguration etc.), von Organisationen sowie zur Bestimmung der Maßnahmen zur Verbesserung desselben.

ISO 9001

Diese Qualitätsmanagementnorm beschreibt, welchen Anforderungen das Management eines Unternehmens genügen muss, um einem bestimmten Standard bei der Umsetzung des Qualitätsmanagements zu entsprechen. Es kann sowohl informativ für die Umsetzung innerhalb eines Unternehmens als auch zum Nachweis bestimmter Standards dienen.

Abkürzungen und Ausdrücke

Diese Sammlung umfasst eine Liste der wichtigsten Abkürzungen und Ausdrücke aus dem Bereich des Qualitätsmanagements sowie aus dem Bereich des Prozessmanagement (vernehmlich ITIL®), einer Sammlung von Best Practices bzw. Good Practices.

Literature

Here you have the option of downloading some whitepapers from the areas of quality, test and process management. These are free of charge, but may be used only with the prior consent of the author outside the private area.

Test Process Improvement

The TPI® Model offers a framework to determine the weak and strong areas of a testing process in an organization. The model contains a maturity model to assess a process, a test maturity matrix, checklists and improvement suggestions and activities. One of the main reasons for developing the model was that testing is to be considered as an important, but difficult and uncontrolled process. The model could be a guideline to make improvement of the testing process easier.

Rational Unified Process

RUP® is a commercial product of Rational Software and offers a configurable software development process platform. The framework provides development teams with a common set of software development best practices. The process model can easily be adapted to the specific needs of projects and teams and for each stage of a project. As notation language Unified Modeling Language (UML) is used.

Six Sigma

Six Sigma is a quality philosophy and science of reducing costs and improving customer satisfaction through variation reduction, statistical and lean methods. It uses customer-focused goals and measurements to establish continuous improvement at all levels of an organization.

Capability Maturity Model

The CMM® and the actual Capability Maturity Model® Integration (CMMI) is an integrated model for system and software engineering process improvement, integrated product and process development improvement and supplier sourcing. It integrates best practices from disciplines such as software engineering and management, systems engineering and software acquisition that were typically addressed as separate improvement initiatives in the past.

ISO 9001

The International Organization for Standardization (ISO) promotes standards to facilitate international trade. The external quality management systems requirements, ISO 9001, contain specific elements that a company quality system must contain for compliance and subsequent certification. The standards do not specify how a company is required to implement the essential elements. The requirements are generic and broadly suited to any industrial or economic activity.

Abbreviations and Acronyms

The first document of this collection provides the abbreviations and acronyms to be used throughout the quality management strategies and methodologies like Six Sigma, TQM, CMM® and ISO. In the second part abbreviations and acronyms for IT Infrastructure Library (ITIL) processes are summarized.